Jumat, April 17, 2009

JKD Bukanlah Sebuah Kelab Peminat Bruce Lee

Beberapa waktu lalu saya ditelefon oleh seorang kawan yang ingin menanyakan betul atau tidaknya khabar bahawa Bruce Lee pernah kalah bertarung ketika menentang seorang guru silat gayong dari Malaysia. Rupanya kawan saya itu membaca di internet, tepatnya disini:
http://www.geocities.com/gayong_utmkl/mahaguru.html

Lebih jauh lagi, ia juga mencuba mengkonfirmasi khabar yang ia baca dari suatu mailing list bahawa Bruce Lee pernah datang ke Bogor untuk menentang seorang guru Cimande dan terpental jauh sebelum mampu menyentuh tubuh sang jawara Cimande. Jawapan saya kelihatannya tidak terlalu memuaskan sang kawan. Walaupun khabar-khabar itu terdengar konyol setengah mati, namun saya sebagai orang yg mendalami JKD sama sekali tidak tertarik menanggapinya.

Mengapa begitu? Kerana buat seorang penganut JKD, yang sebetulnya patut dikagumi dari Bruce Lee adalah konsep teknik beladiri yg ia susun secara ilmiah, jujur, dan revolusioner. JKD bukanlah sebuah Bruce Lee Fans Club. Bruce Lee bisa saja kalah, K.O, cedera dan lain-lain, tapi konsep JKDnya terbukti telah membuka mata banyak orang yg berani jujur pada dirinya sendiri dengan mempertanyakan berbagai sistem seni bela diri.

Karakter Bruce Lee dalam berbagai filemnya memang sering membuat banyak orang terkecoh. Orang seringkali memberi stigma arogan, angkuh, 'raja kungfu', sok, sombong dll. Hanya dengan menilai karakter Bruce Lee dalam filem-filemnya. Tidak banyak orang yg tahu atau mahu tahu bahawa Bruce Lee sebenarnya orang yg terbuka fikirannya dan banyak belajar kepada orang lain. Ia belajar berbagai aliran Kungfu, ia belajar grappling pada Gene LeBell sang jawara Judo, bahkan Bruce Lee belajar memainkan senjata dari muridnya sendiri Dan inosanto.

Lagi pula, Bruce Lee adalah superstar. Banyak orang berusaha mengasosiasikan dirinya dengan Bruce Lee (pernah mengajari Bruce Lee, pernah meng-KO Bruce Lee dan lain-lain). Selalu ada saja orang yang berusaha 'menumpang ngetop' dengan meletakkan nama Bruce Lee. Tapi sekali lagi, kalaupun Bruce Lee kalah dari orang lain maka justeru itu merupakan berita menggembirakan kerana bererti Bruce Lee belajar banyak dari orang lain.

Kita lebih banyak belajar ketika kita kalah daripada ketika kita menang bukan?

Sikap seperti ini mungkin sulit dimengerti buat beberapa perguruan bela diri lain yg seringkali mengkultuskan guru besarnya. Seorang penganut JKD sejati haruslah kritis, bahkan terhadap Guru Besarnya sendiri. Contohnya, kurikulum JKD sekarang sudah berbeza dengan yang digunakan Bruce Lee pada masa lalu. JKD harus terus dinamis dan kritis. Buat saya, sikap mengkultuskan individu Guru Besar bukanlah sikap perguruan bela diri, sikap seperti itu adalah sikap sebuah Fans Club.

Semoga bermanfaat.

Dipetik dari:
http://jalanpetarung.blogspot.com/2007/07/artikel-jkd-is-not-bruce-lee-fans-club.html

1 komentar:

Comel mengatakan...

Saya peminat bruce lee...harap blog ini deteruskan utk peminat bruce lee lainnya