Selasa, Desember 23, 2008

Ip Man, Filem Tentang Kisah Hidup Guru Bruce Lee

Minat dengan filem-filem yang diangkat dari kisah nyata? Atau mungkin belum pernah lihat pertarungan ketika Bruce Lee bertanding? Kalau begitu jangan sampai terlewatkan menonton filem terbaru dari Mandarin Films Distribution iaitu Ip Man.

Filem ini diadaptasi dari kehidupan nyata Yip Man, juara Wing Chun, gaya ciri khas guru besar legenda Bruce Lee dan filem ini juga menampilkan rakaman-rakaman penting kehidupan Bruce Lee.

Keteguhan Ip atas Wing Chun merupakan contoh klasik akan cinta dan penghargaan terhadap wushu, kebebasan serta semangat seni pertahanan diri tersebut. Ip Man merupakan konsep, semangat dan cara berfikir yang mempresentasikan bentuk baru filem wushu di Hong Kong.

Dibintangi oleh Donnie Yen, Simon Yam, Fan Siu-Wong, Lynn Hung, Lam Ka-Tung dan Hiroyuki Ikeuchi serta diarahkan oleh Wilson Yip. Koregrafer aksi pertarungan bagi filem ini ialah pelakon aksi dan pengarah terkenal Hong Kong iaitu Sammo Hong.

Dengan taglinenya The celebrated Kung Fu master of Bruce Lee, filem ini telah beredar ke pawagam mulai 18 Disember 2008 lalu. Dan jangan mengaku cinta Bruce Lee kalau belum menonton Ip Man.




Tidak ada komentar: