Kamis, Desember 25, 2008

Misteri Kematian Bruce Lee & Hari Terakhirnya


Khabar kematian Bruce Lee pada masa itu sangat mengejutkan, bahkan banyak yang tidak percaya.

"Dia sememangnya tidak berharap dapat hidup ke usia tua kerana tidak sanggup berdepan hakikat akan kehilangan semua kepercayaan fizikal yang dicapainya secara perit getir selama ini," kata balunya, Linda Lee Caldwell.

Malah, Bruce Lee yang turut dikenali kerana kepetahannya berfalsafah, juga pernah memberitahu Linda, "Jika mati esok sekali pun, sya tidak pernah menyimpan walau secalit pun rasa kesal. Saya sudah melakukan apa yang diingini. Apa lagi yang anda mahukan daripada hidup ini?"

Mungkin kerana 'masin mulut' Bruce Lee akhirnya mati muda dengan puncanya turut dilingkari misteri. Berbagai spekulasi tentang kematiannya bermunculan, seperti:


1. Dia dibunuh oleh gangster kerana menolak membayar wang keamanan, suatu praktik yang lazim dalan dunia perfileman Hong Kong saat itu.
2. Dia dibunuh anggota kongsi gelap Hong Kong yang marah kerana Bruce Lee telah menyebarkan kung fu kepada semua orang di penjuru dunia.
3. Bruce Lee dikutuk kerana telah membeli rumah berhantu.
4. Kebanyakan orang Cina yakin Bruce Lee tewas kerana terlalu keras berlatih kung fu.

Terlepas dari spekulasi tersebut, akhirnya doktor mengesahkan kematiannya disebabkan oleh Cerebral Edema, otaknya membengkak akibat alahan kepada aspirin yang sering diambilnya.

Video di atas adalah video sebenar suasana pada hari kematian Bruce Lee.

Tidak ada komentar: